Facebook heeft het werk van adblockers onmogelijk gemaakt door
advertenties zo te tonen dat ze nauwelijks meer van andere inhoud te onderscheiden zijn. Dat doet het bedrijf overigens niet om meer geld te verdienen aan advertenties. Het is een 'principekwestie', aldus Facebook.
De New York Times
sprak met de topman van de advertentieafdeling. "Storende advertenties zijn een probleem van de industrie, en de opkomst van adblockers is een duidelijk signaal dat mensen ze niet willen zien", zegt hij. "Maar adblockers zijn daar een heel slechte oplossing voor."
Mensen krijgen nu op Facebook advertenties te zien die zijn gebaseerd op persoonlijke voorkeuren. Die heeft Facebook achterhaald door informatie uit je profiel en door "acties die je binnen en buiten Facebook uitvoert", aldus de advertentievoorkeurenpagina.
Met de vernieuwde
versie van deze pagina wil Facebook gebruikers meer controle geven over de inhoud van de advertenties, die ze te zien krijgen. Mensen kunnen op de pagina hun voorkeuren toevoegen of verwijderen en zo de aangeboden advertenties wijzigen.