De autobranche is er in geslaagd heel veel mensen aan de winterbanden te krijgen. Knap gedaan: het is zeer de vraag of het nut heeft. Volgens deskundigen hebben winterbanden grote voordelen als je rijdt op platgereden sneeuw. Maar dan moet het dus eerst flink sneeuwen, en vervolgens moet Rijkswaterstaat de sneeuw laten liggen. Het eerste gebeurt niet zo vaak meer, en het tweede gebeurt op doorgaande wegen (en de meeste automobilisten wonen niet aan een zandpad) vrijwel nooit. Bij het eerste vlokje zwermt een leger sneeuwruimers door het land en geeft sneeuw zelden de kans platgereden te worden. De zomerband heeft een kortere remweg op een droge en natte weg. Alleen bij sneeuw en ijzel wint de winterband, en dan vooral bij platgereden sneeuw.
Bovendien: in een zachte winter zorgen winterbanden voor een langere remweg en zijn ze dus gevaarlijker.
Nederlands grootste autoleasebedrijf Lesaseplan meldde enige jaren geleden dat zijn klanten op winterbanden net zo veel schade veroorzaakten als op zomerbanden.
Als je met de auto naar de wintersport gaat of om een andere reden terecht komt in landen waar het wel regelmatig sneeuw zijn winterbanden een goed idee, en in sommige landen zelfs verplicht.
Maar als je dat niet van plan bent is het zeer de vraag of het zin heeft