Er blijven maar nieuwe
apps bijkomen, maar we downloaden ze steeds minder. Daarnaast verdwijnen applicaties die we al op onze telefoon hebben steeds meer naar de achtergrond. Heeft de app zijn beste tijd gehad? 89 procent van de tijd die we op onze smartphone spenderen gaat naar apps. Maar het overgrote deel van die tijd, namelijk 80 procent, besteden we aan slechts drie toepassingen met Facebook ruimschoots op 1. Uit een studie van marktonderzoeksbureau ComScore blijkt bovendien dat 65 procent van de telefoonbezitters nauwelijks nog moeite doet om nieuwe apps te downloaden na de aankoop van zijn toestel. Het resultaat is dat het aantal zogenoemde 'zombie'-apps, apps die door niemand worden opgepikt, steeds groter wordt. Niet voor niets krijgen de App Store en Google Play het predicaat 'kerkhof'. Een type app dat nog wel toekomst heeft is de notificatie-app die je niet zelf hoeft te openen. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen hardloop-applicaties Runkeeper en Moves. Runkeeper moet je zelf openen en aanzetten, Moves draait op de achtergrond en geeft aan het eind van de dag een update. Directeur Bart De Waele van het digitaal bureau Wijs: "Dat is een heel andere manier van werken. In plaats van op knoppen te duwen binnenin een app, komen de data naar jou toe. De app van weleer verandert met andere woorden in een notificatie."