Zo'n 2,5 jaar geleden nam Facebook voor bijna 14 miljard euro WhatsApp over. Dat astronomische bedrag moet natuurlijk een keer worden terugverdiend dus daar zijn nu toch de
advertenties. Tot nu toe waren advertenties verboden in de berichtendienst, maar door een aanpassing van de gebruikersovereenkomst is het vanaf donderdag voor bedrijven mogelijk om via WhatsApp met klanten te communiceren. In eerste instantie krijgen gebruikers alleen berichten die direct aan hen zijn gericht, zoals een mededeling van je vliegmaatschappij dat je vlucht vertraagd is of je
bank die je wijst op een frauduleuze transactie. Of en wanneer er echte advertenties verschijnen is onduidelijk, wel is het zo dat de nieuwe gebruikersovereenkomst dit toestaat. Daarnaast gaat Facebook WhatsApp-nummers koppelen aan je Facebookpagina. Zo kun je betere vriendschapssuggesties ontvangen en gerichtere advertenties. WhatsApp belooft dat de inhoud van berichten en telefoongesprekken niet zal worden gedeeld met Facebook. Maar het beloofde ooit ook dat er nooit advertenties zouden komen.