Iemand die online een vliegticket koopt, weet dat de prijs omhoog gaat naar mate er meer op het ticket wordt gezocht, maar IP-tracking gaat nog een flinke stap verder: wie langer zoekt naar een product, vanaf een duurder apparaat zoekt of vanuit een rijke buurt betaalt een hogere prijs in online winkels. Prijsdiscriminatie heet dat en het is verboden. Technieken om op die manier
prijzen te manipuleren zijn al gevonden in Groot-Brittannië en de VS, schrijft . Marketingprofessor Gino Van Ossel aan de Vlaamse Vlerick Business School: 'IP-tracking kan op sluwe
manieren worden gebruikt om klanten meer geld af te troggelen. Het wordt hoog tijd dat Europa afspreekt wat aanvaardbaar is en duidelijke regels opstelt; cookies kun je verwijderen of weigeren, maar een IP-adres is niet te camoufleren.'
IP-tracking is onzichtbaar in tegenstelling tot openlijke prijsdiscriminatie, zoals studentenkorting bij de kapper of kinderkorting in de trein. Online weet niemand precies hoe prijzen tot stand komen. 'Als je niet weet wat er gebeurt, kun je je er ook niet kwaad om maken of er iets tegen doen', aldus Van Ossel.
De geruchten over ip-tracking zijn ook bij de Consumentenbond bekend. 'Wij horen ze ook, maar het is moeilijk om er de vinger achter te krijgen. Bewijzen zijn er niet', zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond.