Gisteren zorgde
een reclamefilmpje van de grote ICT-adviseur Pinkroccade voor veel commotie op sociale media.
Het filmpje, bedoeld voor gemeentes, schetst hoe in 2020 informatie van onder andere Google Glass en gps wordt gebruikt voor de veiligheid van de burger. En dat is doodeng.
De hoofdrolspeler is een fietser met een lekke band in een ongure buurt. Zijn hartslag gaat omhoog omdat hij twee mensen in de verte ziet staan. 'Jouw plotseling verhoogde hartslag en toegenomen transpiratie zijn een teken dat er mogelijk iets aan de hand is', zegt de voice-over dan. Via Google Glass en gps komt de
gemeente poolshoogte nemen en besluit tot actie over te gaan.
In een
reactie stelt PinkRoccade: 'ons uitgangspunt is dat de burger baas is en blijft over eigen
data. De burger kiest zelf welke data hij deelt met bedrijven en de overheid.'
Op Twitter is dan inmiddels het hek van de dam:
'Ik hoef niet te twitteren hoe hoog mijn hartslag opliep bij dat #PinkRoccade filmpje. Dat weet de gemeente vast allang. #vadertjestaat #1984' 'Ik hoorde dat George Orwell zich net in zijn graf omdraaide. Ongelofelijke blunder van PinkRoccade om dit viral te laten gaan, maar evengoed: doodeng.'
'Welkom in dystopia...Toekomstvisie van PinkRoccade is kleurrijke privacy nachtmerrie' Voor wie het filmpje nog niet gezien heeft: