Vriendelijk zijn heeft niet alleen positieve effecten op anderen maar ook op jezelf, blijkt uit onderzoek. Neur0wetenschapper Patty O'Grady pleit voor 'vriendelijkheid in de klas', voor gelukkige, gezonde, florerende
kinderen. "Vriendelijkheid verandert de hersenen. Niet door over vriendelijkheid na te denken of erover te praten, wel door vriendelijk te leren zijn." Vriendelijkheid en zachtaardigheid op school heeft volgens O'Grady de volgende effecten: * Gelukkige kinderen - Als we aardig zijn maken we endorfines aan, wat plezier geeft, verbondenheid en vertrouwen. Bovendien is het hebben van plezier besmettelijk * Acceptatie van anderen - Vriendelijke, gelukkige kinderen zijn aardiger voor elkaar. In een klas waarin aardigheid wordt gestimuleerd, blijken kinderen een beter verdeelde mate van populariteit te hebben * Een betere
gezondheid en minder stress - Als we aardig zijn, maken we het hormoon oxytocine aan. Oxytocine is stressverminderend en goed voor hart en bloeddruk * Een groter gevoel van eigenwaarde - Door goed te doen, voel je je ook goed. Het geeft energie en brengt optimisme * Waardering - Als kinderen projecten doen om minder bedeelde kinderen te helpen, krijgen ze een breder perspectief en ook waarderen ze meer wat ze hebben * Betere concentratie en betere resultaten - Door aardig zijn maak je ook serotonine aan, een hormoon dat een belangrijke rol speelt bij het leren, maar ook verbetert het de slaap, de gemoedstoestand en de gezondheid, met als gevolg een betere concentratie en een creatievere geest * Minder pesten - Als kinderen voelen dat ze erbij horen, belangrijk zijn en gewaardeerd worden en als ze daardoor ook anderen meer waarderen, pesten ze minder