Een paar dagen geleden ging het bericht de hele wereld over. Volgens onderzoekers van Princeton zou binnen drie jaar 80 procent van de Facebookers het medium de rug toekeren. De opkomst en ondergang van
Facebook werd vergeleken met een epidemie. Een auteur van
Slate legt uit dat dit nogal vergezocht is. De ondergang van een sociaal netwerk zou net als de opkomst lijken op de verspreiding van een besmettelijke ziekte: in het begin gaan een paar mensen weg. Die ‘besmetten’ de mensen om hen heen en binnen korte tijd is iedereen vertrokken. De onderzoekers baseren dit echter puur op de ondergang van Myspace. Maar dat is slechts één voorbeeld. Om het punt sterker te maken, vergelijken de onderzoekers een sociaal netwerk met ideeën. Die zouden zich snel verspreiden om uiteindelijk ook weer snel uit te sterven. Ja, soms misschien. Maar echt goede ideeën, zoals democratie, zwaartekracht of de evolutietheorie, bestaan toch nog steeds. Tweede punt is de vermeende afname in populariteit van Facebook. Die is gebaseerd op Google Trends. Dus hoe vaak Facebook is ingetypt in Google. Ten eerste is er slechts een kleine dip zichtbaar in 2013, na een piek in 2012. Ten tweede wordt er niet gezocht naar andere verklaringen, bijvoorbeeld dat iedereen nu wel weet wat Facebook is en waar je het kunt vinden. Ten derde: als je hetzelfde zou doen voor bijvoorbeeld de zoekterm ‘breedband’ kun je concluderen dat snel internet sinds 2005 aan het afnemen is. De onderzoekers zeggen tot slot nog dat hun model alleen opgaat als je er vanuit gaat dat alle sociale netwerken vroeg of laat kleiner worden. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Dat Facebook binnen drie jaar verleden tijd is, is dus op zijn zachtst gezegd een voorbarige conclusie.