Wetenschappers van de Kingston Business School in het Verenigd Koninkrijk analyseerden 28 mailaccounts en onderzochten de mate van stress bij de gebruikers ervan. Volgens de onderzoekers kan een slechte mail-etiquette voor meer dan alleen irritatie zorgen en kan het zelfs slecht zijn voor onze gezondheid. Hier de 7 'doodzonden' die de psychologen noemen: 1. 'Ping pong'-mails - een mail die direct wordt beantwoord, levert de allermeeste ergernis op. Er komt druk te liggen op het meteen weer moeten antwoorden, waardoor de mails inhoudelijk niet meer voldoende aandacht krijgen 2. Mails buiten werktijd - deze mails geven de
indruk dat collega's niet toegewijd zijn 3. Mailen in gezelschap - wordt als onbeleefd ervaren 4. Het negeren van mails - wordt als heel onbeleefd gezien 5. Leesbevestigingen vragen - maakt mensen boos, al helemaal als de mail niet belangrijk blijkt te zijn. De zender wordt als veeleisend gezien 6. Direct reageren - dit kan betekenen dat de zender er bovenop zit, maar ook dat diegene met hagel schiet of de controle een beetje kwijt is 7. Automated replies - dit wordt bij velen als onbeleefd ervaren Volgens Dr Emma Russel gaat de lijst niet altijd op en kan dit mailgedrag ook zeker positief uitpakken. Volgens haar zijn sommige 'zonden' slecht voor de ontvanger en andere juist voor de verzender. "Soms denken we dat we functioneel zijn en hard
werken," aldus Russel, "terwijl we collega's belasten met de manier waarop we werken."