Je kunt het rijden nu al op tal van
manieren deels overlaten aan de auto, maar het 'geloof' in de
volledig zelfrijdende auto lijkt tanende. Wetenschappers van de Breda
University of Applied Sciences denken dat de zelfrijdende auto de
komende tientallen jaren nog niet 'slim' genoeg is voor binnensteden.
TNO kwam onlangs met
vrij optimistische
bevindingen, maar professor Mobiliteit Ineke Spapé van Breda
University is van mening dat de verwachtingen te hoog gespannen zijn.
Wij hoeven je niet uit te leggen dat kinderen geen verkeersborden
zijn, maar 'slimme' zelfrijdende auto's zien dit verschil volgens
Spapé niet.
Menselijk gedrag blijkt te
gecompliceerd
Dit is een van de vele voorbeelden
waarbij het mis kan gaan in binnensteden. "Er heerst een te
groot geloof in die maakbaarheid. Al jarenlang worden zelfrijdende
auto's getest in verschillende omstandigheden, maar menselijk gedrag
blijkt te gecompliceerd. Voordat zelfrijdende auto’s menselijk
gedrag begrijpen, laat staan het onvoorspelbare gedrag van spelende
kinderen op straat, moet er nog decennia worden getest en verder
worden gebouwd aan algoritmes", legt Spapé uit in
Autoweek.
Ondersteuning
Het is volgens haar dan ook beter om in
te zetten op innovaties waarmee de auto de bestuurder kan
ondersteunen, in plaats van de bestuurder volledig te vervangen.
"Voorbeelden zijn noodremsystemen, rijstrookassistentie en
dodehoekdetectie. Deze systemen zijn tot op heden met name gericht op
de veiligheid van de bestuurder en de inzittenden. Het wordt tijd dat
deze technieken worden ingezet om voertuigen veiliger en
aantrekkelijker te maken voor de andere weggebruikers en hun
omgeving."
Intelligente Snelheidsassistentie
Zo kan technologie het
smartphone-gebruik van bestuurders aan banden leggen, maar ook
vermoeidheid en alcoholgebruik detecteren. Ook is Spapé groot
voorstander van de controversiële 'Intelligente
Snelheidsassistentie' (ISA). "De Intelligente
Snelheidsassistentie, die de snelheid van voertuigen op
ongevalsgevoelige locaties zoals de binnenstad en rondom scholen
automatisch begrenst, kan voor een doorbraak zorgen. Op dit moment
worden in Amsterdam proeven uitgevoerd voor het automatisch beperken
van de snelheid voor e-bikes. Mogelijk biedt dit een opmaat voor een
bredere verplichte toepassing van deze variant, ook voor de auto",
besluit Spapé.