Een team van Canadese neurologen en psychologen heeft aangetoond dat een
taal die een baby enkel hoorde tijdens de eerste levensmaanden sporen nalaat in de
hersenen. De onderzoekers vergeleken MRI-scans van de hersenen van 3 groepen meisjes in de leeftijd van 9 tot 17 jaar: meisjes met Frans als moedertaal, meisjes die sinds hun geboorte tweetalig Frans-Chinees opgevoed werden en Chinese meisjes die als baby geadopteerd werden en nu alleen nog Frans als moedertaal hadden. Daaruit bleek dat in de hersenen van geadopteerde meisjes dezelfde hersengebieden geactiveerd werden als ze de Chinese taal hoorden als in de hersenen van meisjes die Chinees spraken. Het gaat om een 'verloren' vaardigheid, die de meisjes verwierven in hun eerste levensmaanden, omdat ze later niet meer blootgesteld werden aan de Chinese taal. Deze resultaten hebben vergaande implicaties die niet alleen het leren van talen betreft. Het betekent dat door de hersenen ontvangen informatie in de eerste levensmaanden niet alleen wordt opgeslagen, maar het functioneren van de hersenen nog jaren later, en misschien wel voor de rest van het leven, kan beïnvloeden. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in de