Vroeger kon het niet en het lijkt zo handig: Het gedrag van de bevolking duiden aan de hand van de uitingen van gebruikers op
sociale media. Maar het blijkt toch niet zo'n accuraat middel. Instagram is bijvoorbeeld oververtegenwoordigd door gebruikers tussen de 18 tot 29, vrouwen, Afro-Amerikanen, stedelingen en latino's. Pinterest blijkt bevolkt door jonge, goed bemiddelde vrouwen. Voor deze afwijkingen wordt volgens onderzoekers zelden gecorrigeerd. De onderzoekers stellen in dat de valkuilen waar wetenschappers mee te maken hebben legio zijn. Computerwetenschapper Derek Ruths van de Canadese McGill universiteit: "Data afkomstig uit sociale media kan helpen bij het accuraat voorspellen van menselijk gedrag op grote schaal. Daarvoor bestaan sterke aanwijzingen." Maar omdat gebruikers van sociale media helemaal geen afspiegeling van de bevolking blijken te zijn, moet er worden gecorrigeerd. Automatisch gegenereerde berichten die gebruikers niet eens zelf geplaatst hebben, worden vaak ook meegenomen in onderzoekjes. Dit beïnvloedt de resultaten. Ruths: "Er moet meer aandacht komen voor deze zwakke plekken. Onderzoekers die
data van sociale media analyseren, pionieren in veel opzichten met nieuwe technieken. Dat daarbij fouten worden gemaakt is noodzakelijk. Dat is het hele idee van wetenschappelijk onderzoek: laten zien wat er misgaat, zodat iedereen ervan kan leren."