Vliegtuigfabrikant Airbus wil vanaf
2027 proefvluchten uit gaan voeren met nog maar één piloot in de
cockpit. Vliegersverbond VNV maakt zich grote zorgen, maar
luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft ziet het wel zitten.
Een bus, trein of metro wordt toch ook door maar één persoon
bestuurd?
“Ooit zaten er vijf man in de
cockpit” zegt Melkert tegen het AD. “Twee piloten, een marconist,
een navigator en een technicus. Reuzegezellig.” Nu zitten er al
decennia slechts twee vliegeniers ‘voorin’. “Door
automatisering zijn die andere mensen overbodig geworden, als laatste
de boordwerktuigkundige.”
Als het aan het Europees Agentschap
voor de veiligheid van de luchtvaart (Easa) en vliegtuigfabrikanten
Airbus en Dassault ligt, gaat het daar niet bij blijven. Zij willen
vanaf 2027 experimenteren met passagiersvliegtuigen die tijdens de
kruisvlucht nog maar één piloot in de cockpit hebben. Computers
nemen dan het werk van de tweede vlieger over. Alleen de start en
landing worden door twee piloten afgehandeld.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) maakt zich grote zorgen over dit nieuwe voornemen. Piloten voeren vandaag actie op Schiphol en delen flyers uit aan reizigers. “Eén van de twee piloten vervangen door onbewezen technologie?”, zegt woordvoerder Hugo Lantain. “Die moet zich dan eerst maar eens bewijzen.”
Melkert noemt de overgang naar één
piloot per vliegtuig onvermijdelijk. “Nu al vliegt de piloot
hoogstens 3 tot 6 minuten zelf. Altijd de start, maar dan gaat het
vrij snel naar de autopilot. Nederlandse vliegers landen graag nog
zelf, maar autolandsystemen kunnen dat al jaren volledig automatisch
– en doen dat beter dan de piloot.”
Melkert legt uit dat het menselijke
vliegers niet per definitie veiliger zijn dan automatisering, wanneer
vluchten niet volgens plan verlopen. “Er zijn plannen om, net als
nu bij de verkeersleiding, een safety pilot op de grond meerdere
vliegtuigen in de gaten te laten houden. Die kan dan van afstand
ingrijpen als er iets misgaat. Dat gebeurt al met militaire drones”,
aldus de TU-expert.
Bron(nen): AD