Het leren van een tweede
taal kan een positief effect op de
hersenen hebben, zelfs als je ze pas op volwassen leeftijd leert, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Edinburgh. Een eerdere studie toonde al aan dat tweetaligheid het begin van dementie met meerdere jaren kan vertragen. In dit onderzoek werden de cognitieve vaardigheden getest van 262 mensen toen ze 11 waren en opnieuw toen ze 70+ waren. Behalve Engels spraken ze allemaal een tweede taal. Daarvan leerden 195 mensen de tweede taal voor de leeftijd van 18 jaar en 65 mensen leerden ze na die tijd. Uit de resultaten blijkt dat degenen die twee of meer talen spraken significant betere cognitieve vaardigheden hadden in vergelijking met wat zou worden verwacht op basis van de eerste meting. De sterkste effecten werden gezien in algemene intelligentie en lezen. Verbeteringen qua aandacht, focus en vlotheid van spreken konden niet verklaard worden door de oorspronkelijke intelligentie. Deze effecten waren zowel aanwezig bij mensen die de tweede taal vroeg leerden als bij hen die ze pas later in hun leven leerden.