Al meer dan tien jaar houdt de Amerikaanse psycholoog en hoogleraar Adam Grant zich bezig met onderzoek naar originaliteit. Zijn opwekkende conclusie: iedereen kan met een briljant idee de wereld veranderen. Je moet alleen even weten hoe. De Volkskrant sprak met Grant. Hij legt uit: "Ontelbaar veel geweldige ideeën worden nooit uitgevoerd, omdat we niet weten hoe we ze kunnen uitvoeren." Hij ontkracht twee ideeën die leven over geniale geesten. Ten eerste dat ze bereid zijn veel risico te nemen. "In veruit de meeste gevallen klopt daar helemaal niets van. De meeste succesvolle ondernemers zijn juist risicomijdend. Ze nemen wel risico's, maar ze doen het niet graag en het blijkt dat ze vaak een back-up hebben." Hij noemt Bill Gates als voorbeeld. "Van Bill Gates weten we dat hij zijn studie niet afmaakte om Microsoft te beginnen. Dat klinkt geweldig moedig, nietwaar? In werkelijkheid nam hij een jaar verlof, zodat hij altijd nog terug kon. Hij zorgde ervoor dat hij genoeg softwareprogramma's verkocht, zodat hij wist dat er vraag was naar wat hij eigenlijk deed. Zijn ouders hebben hem in die tijd financieel onderhouden." Ten tweede zegt hij dat de helden van onze tijd notoire uitstellers zijn en niet 'snel in een gat in de markt springen'. "Dat verbaasde me nogal. Neem twee van de beste toespraken uit de Amerikaanse politiek: die van Abraham Lincoln in Gettysburg en I have a dream van Martin Luther King. Beiden hebben het schrijven ervan telkens voor zich uit geschoven. Of neem Leonardo da Vinci. Hij deed er zestien jaar over om de Mona Lisa af te maken, omdat hij telkens werd afgeleid door studies en experimenten die hem onbedoeld uiteindelijk hebben geholpen om zo'n meesterwerk te maken.' Zijn belangrijkste advies: produceer veel. "De grote originelen op vrijwel elk gebied, van kunst tot wetenschap, produceren veel meer slechte ideeën, slechte uitvindingen en slechte kunstwerken dan hun collega's. Ze zijn over het algemeen gewoon bijzonder productief, waardoor ze een grotere kans hebben om iets te maken dat echt baanbrekend is. Picasso maakte meer dan twintigduizend schilderijen, maar dat waren lang niet allemaal meesterwerken." Grant heeft best een punt. Veel mensen hebben wel eens een briljant idee dat de wereld zou kunnen verbeteren. De meesten gaan echter al snel weer over tot de orde van de dag, omdat ze geen tijd, geld of simpelweg geen zin hebben om het idee uit te voeren. Zouden ze dat wel doen, dan zou het mogelijk succesvol worden, maar zoals de Volkskrant terecht opmerkt: Succes is vooraf moeilijk te voorspellen en achteraf makkelijk te verklaren.