BEVERLY HILLS - Contentbaas van Netflix Ted Sarandos wil op volle kracht vooruit met het creëren van eigen series voor de streamingservice. "Als het aanbod goed is en de mensen genieten ervan, waarom zou je dan minderen?" vroeg hij woensdag tijdens de najaarspresentatie van Netflix in Beverly Hills.
De topman noemde het idee dat er momenteel teveel televisie wordt gemaakt een ouderwetse gedachte. "Mensen redeneren dan dat er maar zoveel uur primetime in een week zit, en er dus maar een x-aantal programma's kan zijn. Maar dat geldt niet meer in deze tijd. Onze kijkers hebben haast eindeloos de mogelijkheid om te kijken wat ze willen."
Sarandos benadrukte na afloop van zijn presentatie dat Netflix-abonnees fanatieke kijkers zijn. "Onze gebruikers spenderen per dag gemiddeld twee uur aan Netflix. Er is geen andere zender die dat haalt." Tegelijkertijd realiseert de programmabaas zich dat niet alleen andere televisiekanalen zijn concurrenten zijn. "We strijden om de aandacht van onze klanten in deze rumoerige wereld. We concurreren niet alleen met andere series, maar ook met Star Wars of Jurassic Park, en met Pokémon Go. Met alle entertainmentkeuzes die mensen hebben."
De topman vertelde verder dat Netflix dit jaar goed op weg is het eerder bekendgemaakte budget van 6 miljard dollar (bijna 5,5 miljard euro) uit te geven aan programma's en daar waarschijnlijk nog wel bovenuit komt. Een specifiek bedrag noemde hij daarbij niet.