Door middel van Amazon’s algoritmische prijzensysteem hebben 2 aanbieders van het boek 'The Making of a Fly' (door Peter Lawrence) de prijs zo erg opgevoerd dat per boek zo’n 16 miljoen euro werd gevraagd. Het prijzensysteem kijkt naar de prijzen van de concurrent en past het de verkoopprijs daarop aan, zodat de aanbieder de maximale winst uit het product haalt.
Het betreffende boek is in 1992 gepubliceerd en wordt inmiddels niet meer gedrukt. Het boek wordt echter nog steeds gebruikt door vliegendeskundigen. Zo ook door een student van de Berkeley Universiteit. Voor zijn werk in Michael Eisen’s Lab was de student op zoek naar dit boek. Zo kwam hij als eerste achter de hoge bedragen die ervoor gevraagd werden.
Tweedehandsboeken waren er vanaf $35, maar de nieuwprijs van het boek begon vanaf $1.730.046. Dit bleek van de verkoper profnath te zijn. Het andere boek dat nieuw werd aangeboden had een prijs van $2.198.178. Eerst dacht hij dat het om een fout op de pagina ging, maar toen hij de dag erna de pagina weer bezocht was de prijs weer omhoog gegaan. Zoals je in de tabel hieronder kan zien, ging de prijs met een vaste factor omhoog en zo kwam de student erachter dat het door het algoritmische prijzensysteem kwam.
Dit systeem wordt vaker gebruikt op Amazon om de concurrentie te slim af te zijn. Het is dan ook logisch dat profnath de prijs net onder die van de concurrent wou hebben. Wat opmerkelijk is, is dat bordeebook juist de prijs hoger wou hebben dan die van de concurrentie. Waarschijnlijk heeft deze aanbieder dan goede referenties gekregen op Amazon zelf en is de service beter als die van andere aanbieders. De stijging van de prijs ging nog door tot 18 april, toen bedroeg de prijs van het boek bijna $24 miljoen. Profnath kwam erachter en verlaagde de prijs naar $106.
Bron(nen): Wired Michael Eisen