Als je naar het Rijksmuseum wilt, maar niet van drukte houdt, dan is er de site, waar je de collectie van het museum kunt bekijken, in sommige opzichten zelfs beter dan in het echt. Het Rijksmuseum is terecht weer bekroond voor die website. Na drie internationale onderscheidingen bij de conferentie Museums and the Web vorige maand, werd het museum donderdagavond gekozen tot Best Company of the Year tijdens de Dutch Interactive Awards. Dat liet het museum weten via Twitter. Het museum in Amsterdam geeft met zijn site Rijksstudio aan welke richting musea in de toekomst op gaan, vindt de jury. Via de site krijgen bezoekers toegang tot 125 duizend collectiestukken. ”De site lijkt ervoor te zorgen dat mensen die normaal niet zo snel naar het Rijksmuseum gaan, nu wel graag willen.” Het oordeel van de jury is te lezen op een foto die het museum op Twitter plaatste. Het museum is zelf ook tevreden over zijn eigen site: “De nieuwe website en Rijksstudio zijn nationaal en internationaal zeer goed ontvangen en hebben het merk Rijksmuseum stevig neergezet. Het museum wordt wereldwijd geprezen voor de ‘democratisering van de collectie’, en het zelf aan de slag kunnen gaan met 125.000 high res beelden wordt als revolutionair ervaren. Het heeft onze stoutste dromen overtroffen.” Het museum, dat op 13 april na een jarenlange verbouwing heropende voor publiek, kreeg ook de prijs voor Best Brand. De meeste genomineerden en winnaars voor de Dutch Interactive Awards zijn grote commerciële ondernemingen.