"Dit mythische parfum is het beroemdste en meest verkochte parfum ter wereld. Het belichaamt Franse elegantie en viert zijn 100ste verjaardag", kraait een Frans vrouwenblad vol chauvinistisch plezier. Maar het klopt wel. Chanel No.5 kwam in 1921 in de wereld als een van de eerste chique parfums en is nog steeds een hit.
Chanel No 5 is een parfum van het Franse modehuis Chanel. Het is het eerste parfum dat ontwikkeld werd door de Russisch-Franse chemicus en parfumeur Ernest Beaux, in opdracht van Coco Chanel, in 1921. Zowel de geur – die voor het eerst niet zomaar naar bloemen rook – als de marketing – met de minimalistische naam en de vierkante flacon – zijn intussen iconisch geworden.
Het Franse blad: "Samengesteld uit meer dan 80 geuren, is het boeket abstract, zonder dominante tonen, maar het is duizelingwekkend en mysterieus. Het is een concentraat van durf en kostbare essenties: Jasmijn, Rose de Mai, Vetiver uit Haïti, Ylang-Ylang, Sandelhout, Oranjebloesem, Neroli, Tonkaboon uit Brazilië."
Volgens het verhaal zou Coco Chanel een eeuw geleden hebben besloten dat haar modehuis ook een eigen parfum moest hebben. Ze had al de nodige naam gemaakt door de verkoop van mantelpakken, soepele jurken en sportkleding. Het nieuwe parfum moest de vrouw bevrijden van bloemengeuren; ze vond ook dat een vrouw moest ruiken als een vrouw en niet als een bloem. Daarom vroeg Chanel aan Ernest Beaux een parfum te creëren, Beaux ontwikkelde op basis hiervan twee reeksen van parfums – de ene was genummerd van 1 tot 5 en de andere van 20 tot 24. Zonder aarzelen koos Chanel voor het vijfde parfum. Ze bracht het op de markt in 1921, op de vijfde dag van de vijfde maand, omdat ze in het geluk van het getal 5 geloofde. En inderdaad was en is het een groot succes.