Rijk worden met filmpjes op YouTube, het lukt verbazingwekkend veel jongeren in
Nederland. Ze gamen, vertellen over hun leven of over beauty-producten en hun miljoenen volgers hangen aan hun lippen. De populairste YouTuber van Nederland is Kwebbelkop. Hij schreeuwt wat 'Aaahhhh, nooo' en 'Come on', terwijl hij gamet. 3,3 miljoen abonnees volgen zijn verrichtingen. Het heeft hem al tussen de 500.000 en 2,6 miljoen
euro opgeleverd, schat analist Denis Doeland. Hij zette de data van de bekendste YouTubers op een rij. In de toptien: drie vloggers met een internationaal publiek, veel gamers, een beautyspecialist en de bekende Enzo Knol. Het succes begint bij een ijzersterke belofte aan de kijker, ontdekte Doeland. De YouTubers die hij onderzocht, maken gemiddeld 100 filmpjes per jaar. De populairsten zelfs 17 per maand, en kijkcijferkanon Kwebbelkop produceert er twee op een dag. "Het is net een televisieprogrammering. Ze houden zich aan een bepaald ritme. Doe je dat niet, dan verlies je je levensvatbaarheid." Ga je als populaire vlogger een partnership aan met YouTube, dan deel je in de advertentie-inkomsten. Hoeveel precies, is lastig te bepalen. Doeland schatte de opbrengst van de Nederlandse kanalen aan de hand van een uitbetaling met een laag tarief (1,5 euro per duizend views) en een hoog tarief (7 euro per duizend views). Enzo Knol, nummer 4 van de lijst, zou dan zo'n 370.000 tot bijna 2 miljoen euro hebben verdiend. Maar een beetje YouTuber bouwt zijn merk uit. De vloggers maken bijvoorbeeld reclame voor bedrijven in hun filmpjes, schrijven boeken, organiseren events of ontwerpen een jurk. Zo kunnen de inkomsten nog veel verder oplopen en ontstaan de echte YouTube-miljonairs.