De inflatie dwingt veel consumenten om anders boodschappen te doen. Niet alleen letten ze veel meer op aanbiedingen, ook kiezen ze vaker voor huismerken in plaats van A-merken. In Nederland groeide het marktaandeel van huismerken met 2,2 procent naar 42 procent.
"A-merken staan onder stevige druk door de inflatie”, zegt Servé Muijres van onderzoeksbureau GfK. "Ook in Nederland voegen discounters als Aldi en Lidl weliswaar A-merken toe aan hun assortimenten, maar dit is bij lange na niet voldoende om het verlies aan marktaandeel te compenseren.”
In heel Europa maakt de consument andere keuzes in de supermarkt. Volgens GfK heeft 37 procent moeite om rond te komen. "Maar ruim 90% van de Europeanen doet veel bewuster boodschappen”, zegt Muijres. "Ze kopen meer van vooraf gemaakte boodschappenlijstjes, waar ze zich ook aan houden.”
Ook worden budgetsupers populairder. Volgens GfK zegt 15 procent van de consumenten de komende maanden meer naar Aldi of Lidl te gaan.