Albert Heijn is weer Liegebeest van het jaar. De grootgrutter misleidt klanten door op vers verpakte kip de woorden 'meer ruimte' te zetten, terwijl de kippen juist de minste ruimte hebben van allemaal.
Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier nomineerde AH voor de jaarlijkse prijs, omdat de 'meer ruimte' kippen met zestien op een vierkante meter leven zonder daglicht. Meer dan 19.000 mensen brachten hun stem uit. Daarvan kozen er 7.000 voor de kip van Albert Heijn.
"Toen alle supermarkten in 2016 stopten met plofkip, hebben zij allemaal hun eigen ‘kip-concepten’ opgesteld," legt Wakker Dier uit. "Albert Heijn zette vergeleken met haar concurrenten de kleinste stappen. Zelfs Aldi geeft de kippen meer ruimte."
Vorig jaar won Rabobank de prijs, vanwege een reclamefilmpje waarin de bank wel een liefdadigheidsorganisatie leek. In de video beweerde Rabo de voedingssector te willen verduurzamen. In werkelijkheid investeert de bank miljarden euro's in plofkippen, megastallen en fastfoodketens.
In 2017 was Albert Heijn ook al Liegebeest van het jaar. Toen was het een foto van serranoham waarbij varkens vrij in de wei liepen die niet deugde volgens veel mensen.