De halve wereld denkt tegenwoordig de financiële markten te kunnen verslaan vanuit hun luie stoel door te luisteren naar zichzelf op de borst kloppende goeroes op sociale media. Hou jij ook wel van een gokje, dan kun je de volgende wetenschappelijke uitkomsten maar beter goed in de oren knopen.
Hoe meer volgers op social media, hoe slechter het advies van financiële influencers, blijkt uit een interessant nieuw onderzoek, waarbij 29.000 zogenaamde 'fintwit'-accounts onder de loep zijn genomen door wetenschappers van de universiteiten van Californië, Louisiana State en het Zwitserse Financiële Instituut in Lausanne.
De onderzoekers ontdekten dat 56 procent van de financiële influencers ('finfluencers') op socialmediaplatform X 'negatieve vaardigheden' hebben (gemiddeld -2,3% opbrengst) en dat ongeveer 28 procent waardevolle investeringstips geven (gemiddeld 2,6% opbrengst). Er is een sterke negatieve correlatie tussen de kans op een bekwame Twitter-adviseur en het aantal volgers – dit is zelfs duidelijk op logaritmische schaal te zien.
Contra-indicator
De 'anti-skilled'-influencers hebben de neiging positief te tweeten over aandelen of cryptomunten die in koers omhoog gaan, en negatief te schrijven over financiële instrumenten die in waarde dalen. Ze reageren op een prijspatroon, in plaats van een geïnformeerde analyse te verstrekken. Ook twitteren ze vaak positief over populaire aandelen en juist negatief over producten die in het verdomhoekje zitten.
Wat kunnen we hiervan leren?
Als je kwaliteit zoekt, volg dan geen accounts met een enorme fanbase, die overdreven optimistisch schrijven over investeringsmogelijkheden. En blijf ook ver weg van finfluencers die constant posten over de laatste trends in de markt.
Dit zijn een aantal rode vlaggen die de wetenschappers aanwijzen:
💡The Worse the Investment Advice, the More Followers They Have
— Vlad Bastion (@bastion_manager) March 17, 2024
A very interesting study "Finfluencers" (Kakhbod et al., 2023) analyzed the recommendations of 29,000 fintwit influencers and uncovered some compelling observations:
▪ A majority of finfluencers (56%) display… pic.twitter.com/i1TosofTJY