De halve wereld denkt tegenwoordig de financiële markten te kunnen verslaan vanuit hun luie stoel door te luisteren naar zichzelf op de borst kloppende goeroes op sociale media. Hou jij ook wel van een gokje, dan kun je de volgende wetenschappelijke uitkomsten maar beter goed in de oren knopen.
Hoe meer volgers op social media, hoe
slechter het advies van financiële influencers, blijkt uit een
interessant
nieuw onderzoek, waarbij 29.000 zogenaamde
'fintwit'-accounts onder de loep zijn genomen door wetenschappers van
de universiteiten van Californië, Louisiana State en het Zwitserse
Financiële Instituut in Lausanne.
De onderzoekers ontdekten dat 56
procent van de financiële influencers ('finfluencers') op
socialmediaplatform X 'negatieve vaardigheden' hebben (gemiddeld
-2,3% opbrengst) en dat ongeveer 28 procent waardevolle
investeringstips geven (gemiddeld 2,6% opbrengst). Er is een sterke
negatieve correlatie tussen de kans op een bekwame Twitter-adviseur
en het aantal volgers – dit is zelfs duidelijk op logaritmische
schaal te zien.
Contra-indicator
De 'anti-skilled'-influencers hebben de
neiging positief te tweeten over aandelen of cryptomunten die in
koers omhoog gaan, en negatief te schrijven over financiële
instrumenten die in waarde dalen. Ze reageren op een prijspatroon, in
plaats van een geïnformeerde analyse te verstrekken. Ook twitteren
ze vaak positief over populaire aandelen en juist negatief over
producten die in het verdomhoekje zitten.
Wat kunnen we hiervan leren?
Als je kwaliteit zoekt, volg dan geen
accounts met een enorme fanbase, die overdreven optimistisch
schrijven over investeringsmogelijkheden. En blijf ook ver weg van
finfluencers die constant posten over de laatste trends in de markt.
Dit zijn een aantal rode vlaggen die de
wetenschappers aanwijzen:
- Grote aantallen volgers
- Heel veel berichten posten
- Overdreven positieve toon van
berichten
- Extreme focus op de waan van de
dag, en op de nieuwste, populairste aandelen