De overheid stimuleert de aanschaf van elektrische auto's en vrachtwagens, maar het elektriciteitsnetwerk kan de toekomstige grotere vraag naar stroom helemaal niet aan, vreest de Nederlandse autobranche. De maximale capaciteit is op veel plekken al bereikt.
"Terwijl het kabinet steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is. Sterker nog, er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie", zegt voorzitter van de RAI Vereniging Frits van Bruggen tegen Bright. Er zijn nu zo'n 105.000 publieke of semipublieke laadpunten in Nederland. Dat lijkt veel, maar volgens de RAI Vereniging zijn er nog 400.000 extra nodig om de klimaatambities voor 2030 te halen.
Het aanleggen van de vele laadpunten is één ding, maar ervoor zorgen dat het mogelijk is om de broodnodige energie ook echt te leveren, is een nog grotere uitdaging. Van Bruggen is vooral bezorgd over de opties voor elektrische vrachtwagens. "Er moeten voor laadstations voor trucks in veel gevallen zware leidingen aangelegd worden. Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren, kost zo maar enkele jaren", aldus Van Bruggen.
Daarnaast vindt de RAI Vereniging dat het kabinet ook moet blijven kijken naar 'broodnodige andere duurzame technologieën'. "De focus ligt nu op elektrische batterijen, terwijl ook waterstof, hernieuwbare brandstoffen en plug-in hybrides beschikbaar zijn."
Bron(nen): RTL Nieuws