DEN HAAG (ANP) - Voedingsproducent Nestlé is klaar met het geweeklaag van supermarkten over lage marges. Directeur Rob Trompetter van de Nederlandse tak van het Zwitserse levensmiddelenbedrijf vindt dat "een beetje stemmingmakerij", zei hij donderdag in een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Jumbo-topman Tom Heidman had leveranciers van A-merken vlak daarvoor beticht van "powerplay" bij prijsonderhandelingen.
De bedrijven waren naar de Kamer geroepen om uitleg te geven over de hoge inflatie en de soms forse verschillen in de prijs van dezelfde producten in België en Duitsland. Dat boodschappen in Nederland gemiddeld genomen duurder zijn dan in de buurlanden, spraken zij eensgezind tegen. Maar op de vraag wie nu eigenlijk de prijzen in de winkel bepaalt, wezen zij naar elkaar.
Dat de boodschappen in snel tempo veel duurder zijn geworden, sprak geen van de genodigden tegen. "Ik zit nu veertig jaar in dit vak", zei Heidman. "De inflatie van de laatste drie jaar kent zijn weerga niet, en heb ik nog nooit meegemaakt."