De markt voor smartphones was ooit stevig in handen van Research in Motion, die van zijn BlackBerry meer dan 65 miljoen exemplaren heeft verkocht. Maar een reeks van inschattingsfouten hebben de BlackBerry inmiddels op achterstand gezet., zeker nu agressieve nieuwkomers als Motorola en HTC snel sterker worden. Het Amerikaanse tijdschrift Wired laat analisten aan het woord die zich afvragen of het ooit nog goed komt met de BlackBerry. Research in Motion zou hetzelfde lot kunnen ondergaan als het ooit zo succesvolle Nokia, ook al een slachtoffer van de wet van de remmende voorsprong. Hoofdoorzaak voor de terugval van de BlackBerry is volgens Wired het grote aantal modellen dat is uitgebracht, inmiddels een stuk of twintig. De verschillen tussen de modellen zijn voor veel consumenten onduidelijk en dat schrikt hen af. Minstens zo lastig is dat het voor ontwikkelaars van software een heidens karwei is om voor alle modellen goed functionerende programmaatjes te maken, zeker gezien het feit dat het besturingssysteem van de Blackberry toch al ingewikkeld is.