Webshops van bekende merken als G-Star, Tommy Hilfiger, Leen Bakker en JYSK hebben boetes gekregen omdat ze kortingsacties hielden die volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nep waren. Bij de afprijzingen klopte de 'van-prijs' niet, stelt de marktwaakhond. Dat komt neer op misleiding, omdat de korting zo lager uitvalt dan klanten denken of helemaal niet bestond.
De hoogste boete kreeg het bedrijf achter de aanbiedingensite koopjedeal.nl, dat 163.000 euro moet betalen. Alle geldstraffen bij elkaar tellen op tot 621.000 euro.
"De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen, terwijl dat in feite niet zo is", stelt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Berg. "Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen."
Kledingmerken G-Star en Tommy Hilfiger en meubelwinkelketen JYSK hebben toegegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Leen Bakker en het moederbedrijf van koopjedeal.nl, Day Trayders, hebben de overtredingen volgens de ACM niet erkend. Zij kunnen nog in beroep tegen de boete.