Diederik Ebbinge de laan uitgestuurd door Aldi: AI-stem is 'vervelende ontwikkeling'

Economie
vrijdag, 12 april 2024 om 10:53
anp 490557697

Hij was vier jaar lang dé stem achter de bekende Aldi-reclames, maar nu heeft de Duitse supermarktketen zijn diensten niet meer nodig. De tv-presentator, cabaretier en acteur uit Enschede wordt vervangen door kunstmatige intelligentie; een kostenbesparende maatregel van de prijsvechter. “Dit is natuurlijk een teken aan de wand en een voorbode voor wat komen gaat”, waarschuwt hij.

'Rare tijden'

Ebbinge kreeg een paar maanden geleden te horen dat hij niet meer hoeft terug te komen. Deze week hoorde hij dat hij waas vervangen door een AI-stem. “Het is me allemaal wat”, vertelt hij aan het AD. “Ik red me wel, maar voor veel acteurs die met hun stem wat kunnen bijverdienen is dit een vervelende ontwikkeling. Laat staan voor geluidsstudio’s. Het zijn rare tijden!”

Met AI willen bedrijven kosten besparen, en dat was ook wat Ebbinge te horen kreeg. Het steekt hem dat Aldi in hun uitleg alleen spreekt over ‘kostenbesparing’ en ‘deze stem is nooit verkouden’. “Nogmaals: ik heb het echt niet zozeer over mezelf, ik red me wel, maar het is wel letterlijke ontmenselijking. Het lijkt me voor iedereen die overgaat op AI wel iets om bij stil te staan.”

'Voorbode voor wat komen gaat'

“Het was een heerlijk baantje, heel leuk om te doen. Je gaat je in die jaren ook hechten aan de mensen die je elke twee weken ziet. Maar het gaat zoals het gaat. Eens in de zoveel tijd neemt een bedrijf een nieuw reclamebureau dat het allemaal anders gaat doen.” Zijn vervanging door AI is volgens Ebbinge ‘natuurlijk een teken aan de wand en een voorbode voor wat komen gaat’. “Je ziet ook reclamefoto’s met modellen in sets waarvan zowel de modellen als de sets AI zijn. Het wordt straks gezellig bij het arbeidsbureau.”

Kille kostenbesparing

Supermarkt Aldi zegt ‘als discounter’ altijd te zoeken naar goedkope en efficiënte manieren ‘om onze diensten voor onze klanten te verbeteren’. “Met de bespaarde kosten kunnen wij onze producten voor een goedkopere prijs blijven aanbieden, daarmee komen we onze klanten tegemoet”, reageert woordvoerder Wijnand Simons in het AD.

De discounter doet z'n best om een leuke draai te geven aan de automatisering. ”De nieuwe stem van de commercials komt van tien eigen medewerkers. Je kunt dus zeggen dat juist dit de ultieme stem is die Aldi ooit heeft gehad.”