Hij was vier jaar lang dé stem achter
de bekende Aldi-reclames, maar nu heeft de Duitse supermarktketen
zijn diensten niet meer nodig. De tv-presentator, cabaretier en
acteur uit Enschede wordt vervangen door kunstmatige intelligentie;
een kostenbesparende maatregel van de prijsvechter. “Dit is
natuurlijk een teken aan de wand en een voorbode voor wat komen
gaat”, waarschuwt hij.
'Rare tijden'
Ebbinge kreeg een paar maanden geleden
te horen dat hij niet meer hoeft terug te komen. Deze week hoorde hij
dat hij waas vervangen door een AI-stem. “Het is me allemaal wat”,
vertelt hij aan het AD. “Ik red me wel, maar voor veel acteurs die
met hun stem wat kunnen bijverdienen is dit een vervelende
ontwikkeling. Laat staan voor geluidsstudio’s. Het zijn rare
tijden!”
Met AI willen bedrijven kosten
besparen, en dat was ook wat Ebbinge te horen kreeg. Het steekt hem
dat Aldi in hun uitleg alleen spreekt over ‘kostenbesparing’ en
‘deze stem is nooit verkouden’. “Nogmaals: ik heb het echt niet
zozeer over mezelf, ik red me wel, maar het is wel letterlijke
ontmenselijking. Het lijkt me voor iedereen die overgaat op AI wel
iets om bij stil te staan.”
'Voorbode voor wat komen gaat'
“Het was een heerlijk baantje, heel
leuk om te doen. Je gaat je in die jaren ook hechten aan de mensen
die je elke twee weken ziet. Maar het gaat zoals het gaat. Eens in de
zoveel tijd neemt een bedrijf een nieuw reclamebureau dat het
allemaal anders gaat doen.” Zijn vervanging door AI is volgens
Ebbinge ‘natuurlijk een teken aan de wand en een voorbode voor wat
komen gaat’. “Je ziet ook reclamefoto’s met modellen in sets
waarvan zowel de modellen als de sets AI zijn. Het wordt straks
gezellig bij het arbeidsbureau.”
Kille kostenbesparing
Supermarkt Aldi zegt ‘als discounter’
altijd te zoeken naar goedkope en efficiënte manieren ‘om onze
diensten voor onze klanten te verbeteren’. “Met de bespaarde
kosten kunnen wij onze producten voor een goedkopere prijs blijven
aanbieden, daarmee komen we onze klanten tegemoet”, reageert
woordvoerder Wijnand Simons in het AD.
De discounter doet z'n best om een
leuke draai te geven aan de automatisering. ”De nieuwe stem van de
commercials komt van tien eigen medewerkers. Je kunt dus zeggen dat
juist dit de ultieme stem is die Aldi ooit heeft gehad.”