De merknamen van grote bedrijven, je komt ze overal in het dagelijks leven tegen, maar wat betekenen ze eigenlijk? Pepsi is afgeleid van de officiële term voor indigestie: dyspepsia. De oprichter geloofde dat zijn frisdrank zou helpen bij spijsverteringsproblemen. 's Werelds grootste zoekmachine dankt zijn naam aan een typefout. Tijdens een brainstormsessie op Stanford University kwam oprichter Larry Page met Googolplex, een van de grootste te omschrijven getallen. Een student noteerde echter per ongeluk Google. Dat vond Page achteraf veel beter klinken. De fastfoodketen is vernoemd naar de broers Dick en Mac McDonald, die een hamburgerrestaurant hadden in San Bernardino. Oprichter Raymond Kroc verkocht hen milkshakemachines en was zo onder de indruk van het restaurant dat hij overal franchises ging openen. Het betekent niet, zoals sommigen denken, All Days I Dream About Soccer, maar is simpelweg een samenstelling van de voor- en achternaam van de oprichter Adolf (bijnaam Adi) Dassler. Bedenker Hans Wilsdorf wilde een naam die in elke taal goed zou klinken en probeerde naar eigen zeggen allerlei lettercombinaties uit. Honderden namen had hij bedacht tot plots de naam Rolex hem inviel. Amancio Ortega, de bekende oprichter van het Spaanse kledingmerk, wilde zijn eerste winkel Zorba noemen naar de film 'Zorba the Greek' uit 1964. Maar vlak om de hoek bleek al een bar te zijn met die naam. De bareigenaar vond dat Ortega maar wat anders moest verzinnen. Die bedacht toen een naam die zoveel mogelijk op Zorba leek: Zara. De Britse online retailer heette eerst As Seen On Screen, maar werd al snel afgekort tot ASOS. Amazon is simpelweg genoemd naar de grootste rivier ter wereld. Oprichter Jeff Bezos wilde zijn bedrijf eerst Cadabra noemen, maar zijn advocaat overtuigde hem ervan dat die naam te veel leek op kadaver. De omstreden bestrijdingsmiddelengigant dankt zijn naam aan de middelste naam van de vrouw van de oprichter, Olga Monsanto Queeny. Sportdrank Gatorade is vernoemd naar de Florida Gators voor wie het drankje in eerste instantie was bedoeld. Ze hadden moeite om te spelen in de hitte. Daarom ontwikkelden artsen van de Florida University de bekende energydrink. Het spijkerbroekenmerk refereert met zijn naam aan de generatiekloof tussen volwassenen en jongeren. De I en de K staan voor de initialen van oprichter Ingvar Kamprad. De E en de A verwijzen naar het dorp en de boerderij waar hij is geboren, Elmtaryd en Agunnaryd.
Bron(nen): Business Insider