De Duitse industrie had ook in november te maken met een forse krimp van de bedrijvigheid door de economische malaise in het land en een zwakkere export. Volgens marktonderzoeker S&P Global ziet de situatie voor de industrie in de grootste
economie van Europa er "behoorlijk grimmig" uit. Die krimp raakt ook belangrijke handelspartners van
Duitsland, waaronder Nederland.
De inkoopmanagersindex van S&P Global voor de omvangrijke Duitse industrie stond in november op een niveau van 43, terwijl een stand van 50 of meer op groei wijst. Dit wijst op een diepe krimp van de industriële activiteit.
De problemen spelen vooral in de Duitse auto-industrie die kampt met een zwakke verkoop, hoge kosten en felle concurrentie van elektrische automerken uit China. Grote Duitse toeleveranciers aan de autosector hebben massaontslagen aangekondigd om de kosten te verlagen en bij Volkswagen dreigen ook vele duizenden banen verloren te gaan door de mogelijke sluiting van fabrieken in Duitsland. Ook de Duitse staalindustrie verkeert in moeilijkheden, mede door concurrentie op de Europese markt van goedkoop staal uit Azië.
Ondertussen wordt de lijst van grote Duitse bedrijven die (tien)duizenden banen schrappen steeds langer: