Nicole Zimmermann heeft onlangs een hele zaterdag op en neer naar dealers gereden om een nieuwe auto te kunnen kopen. Tevergeefs.
Ze had een klein autootje op het oog, een VW Polo of een Ford Kia, maar overal waren ze op. Ze rijdt in een oude Polo, en een nieuwe leek haar dankzij de crisis ineens heel aantrekkelijk. Maar het lukt niet.
Ook niet bij Philipp Prase, de Ford dealer in Berlijn Tempelhof: hij moet steeds maar tegen klanten zeggen dat hij geen auto's heeft en zeker geen Kia. "Dat gaat nog wel vijf maanden duren." Overal gaat het slecht met de autoverkoop - in Nederland is net de grote importeur Kroymans failliet gegaan - maar in Duitsland doen autobedrijven goede zaken.
De Duitse overheid heeft anderhalf miljard euro uitgetrokken om consumenten te verleiden een nieuwe auto aan te schaffen. Wie een oude auto inlevert en een nieuwe milieuvriendelijke aanschaft krijgt 2500 euro.
En de sloopregeling werkt. Er is geld voor 600.000 nieuwe auto's. Er zijn intussen 350.000 nieuwe auto's verkocht. Er is dus één bedrijfstak in Duitsland waaraan de crisis voorbij gaat: die van de autodealers.
Bron(nen): Christian Science Monitor