BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie blijft de komende tijd onderhandelen met China om alsnog tot een oplossing te komen voor hun dispuut over elektrische auto's. Ook zet de Europese Commissie het onderzoek naar Chinese staatssteun aan producenten van elektrische auto's voort, heeft een woordvoerder van de Commissie in een persconferentie gezegd. Dit is volgens hem mogelijk geworden nu de lidstaten van de Europese Unie daar vrijdag mee akkoord zijn gegaan.
De lidstaten stemden vrijdag ook in met de hoogte van de extra importheffingen voor specifieke automerken zoals SAIC, Tesla, Geely en BYD en voor autoproducten die wel en die niet aan het onderzoek van de Europese Commissie meewerken.
Een aantal tarieven is iets verlaagd zoals bij Saic, Geely en Tesla. De drie krijgen een strafheffing van respectievelijk 35,3 procent (was 36,6 procent), 18,8 procent (was 19,3 procent) en 7,8 procent (was 9 procent). Voor BYD blijft het 'straftarief' 17 procent. De percentages komen bovenop de standaard importheffing van 10 procent.
Extra importheffing
Voor Chinese bedrijven die niet aan het onderzoek willen meewerken, geldt vanaf 31 oktober een extra importheffing van 35,3 procent. Voor autoproducten die wel meewerken, is het straftarief op 20,7 procent vastgesteld. Beide percentages zijn iets lager dan het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie.
De lidstaten innen straks zelf de importheffingen. Een deel ervan mag het land zelf houden en de rest vloeit naar de Europese kas.
De woordvoerder van de Europese Commissie wil niets zeggen over de stemverhouding. Verschillende EU-bronnen zeggen dat de lidstaten uiterst verdeeld hebben gestemd. Duitsland en Hongarije hebben tegengestemd. Een groot aantal lidstaten heeft zich van stemming onthouden. Voor de Europese Commissie was de uitslag van de stemming voldoende om door te gaan op de ingeslagen weg.