Eindelijk een snippertje goed nieuws over kranten. Jarenlang lazen we alleen over dalende inkomsten en weglopende abonnees. Uit de VS komt nu heel voorzichtig ook goed nieuws. Steeds meer kranten halen forse inkomsten door lezers te laten betalen voor het lezen van online artikelen. Verschillende krantenbedrijven hebben de waarde van hun aandelen zien stijgen, meldt The Economist. The New York Times steeg in zes maanden met 37 procent. Ook Gannett, Hearst en McClatchy doen het veel beter. De NYT heeft een model waarbij lezers pas boven een bepaald aantal artikelen per maand gaan betalen. Dat werkt goed en je voorkomt dat je incidentele lezers afschrikt. Het betaalmodel werkt het beste in locale markten waar één krant de markt beheerst. Het aantal Amerikaanse kranten met een paywall is in een jaar verdubbeld. Meer dan een kwart van de kranten laat lezers nu betalen voor online content. De opkomst van de tablet helpt. Steeds meer mensen willen een krant op de tablet lezen. Is er dus licht aan het einde van de tunnel voor kranten? Zo ver is het nog niet. Inkomsten uit advertenties blijven onheilspellend dalen. Jongeren zijn moeilijk te bereiken. Optimisten hopen op het voorbeeld van de radio. Met de opkomst van de televisie in de jaren vijftig klapte het aantal radio-luisteraars in elkaar. De radio verdween niet maar stabiliseerde uiteindelijk op een lager niveau.