Het kabinet wil een verhoging van de vliegtaks van 8 euro naar 24 euro per ticket. Dat staat in een brief van minister Kaag (Financiën) aan de Tweede Kamer.
Doel is om het vliegen 'relatief minder aantrekkelijk' te maken, maar het kabinet gaat ervan uit dat de gevolgen op de korte termijn beperkt zijn. De maatregel moet de schatkist circa 400 miljoen extra gaan opbrengen in 2023.
De belasting geldt alleen voor vertrekkende passagiers. Ook reizigers die alleen overstappen in Nederland en kinderen jonger dan twee jaar zijn uitgezonderd van de heffing.
Kaag vermeldt niks over de invoering van accijnzen op kerosine. In 2019 sprak toenmalig staatssecretaris Snel van Financiën de wens uit om in Europees verband accijnzen te gaan heffen op kerosine.
Vliegmaatschappijen betalen nul procent belasting op brandstof, terwijl treinen, bussen en auto's hoge percentages aan accijns afdragen, wat riekt naar concurrentievervalsing.
Ook valt er niks te lezen over de optie om veelvliegers extra te belasten. Een progressieve vliegtaks komt niet in de plannen van het kabinet voor.