Mensen worden gelukkig van meer tijd, niet van meer spullen, concludeert econoom Paul Smeets van Maastricht University in zijn nieuwe onderzoek. Hij adviseert om meer geld uit te geven aan tijdsbesparende diensten als een schoonmaker of een bezorgservice voor eten. Zelf woont Smeets in een klein appartementje in het centrum van Maastricht en om de hoek van zijn werkadres. Hij zou een groter huis kunnen nemen buiten de stad, maar, zo legt hij uit in de Telegraaf, "het positieve effect daarvan houdt maar even aan. Mensen raken gewend aan de omvang van hun woning, maar blijven zich ondertussen ergeren aan de drie kwartier die ze elke dag onderweg zijn naar kantoor. Als forens verdoen ze hun tijd.” Smeets deed onderzoek naar het uitgavenpatroon en het geluksgevoel van ruim zesduizend Nederlanders, Amerikanen, Denen en Canadezen. Zijn belangrijkste conclusie? "Als je geld uitgeeft aan diensten waarmee je tijd bespaart, in plaats van aan materiële zaken, gaat je geluksniveau gemiddeld van een zeven naar een zevenenhalf. Om dat in perspectief te zetten: het verschil in geluk tussen iemand met een modaal inkomen en een miljonair is ongeveer net zo groot.” Toch geeft maar twintig procent van de Nederlanders geld uit aan tijdsbesparende diensten. "Veel mensen kopen liever een grotere televisie. Dat is zo’n beetje het slechtste wat je je geluksgevoel kunt aandoen, maar in een winkel heb je een verkoper die je vertelt hoe goed een bepaald product wel niet is. Tegelijkertijd denken we allemaal dat we tijd genoeg hebben, maar raken onze agenda’s vol.” Theoretisch zou meer tijd tot minder stress moeten leiden, maar het tegendeel is waar, stelt Smeets. "We hebben de afgelopen decennia allemaal meer vrije tijd gekregen en juist méér stress, minder het idee dat we onze eigen tijd kunnen indelen. Geld en goederen zijn in onze samenleving niet schaars meer, tijd is dat juist wel.”
Met die kostbare vrije tijd moeten we dus beter omgaan. Dat doen we niet vanwege maatschappelijke normen. Het is 'not done' om iemand anders je huis te laten schoonmaken of altijd je eten te laten bezorgen, stelt de econoom. "Ik vind dat vreemd: als je een broek van honderd euro aanschaft, krijg je daar allerhande complimenten over. Maar als je diezelfde honderd euro uitgeeft aan iemand die acht uur komt schoonmaken, kijken mensen je daarop aan.”
Bron(nen): De Telegraaf