Heineken verhoogt omzet door prijsverhogingen in 'uitdagend' 2023

Economie
door anp
woensdag, 14 februari 2024 om 7:37
anp140224065 1

AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Heineken heeft vorig jaar de omzet verhoogd dankzij prijsverhogingen. Met die prijsverhogingen wist Heineken in een "uitdagende markt" een daling van de verkoopvolumes op te vangen en de gestegen kosten voor onder meer grondstoffen, materialen en energie te compenseren.

De omzet kwam uit op bijna 36,4 miljard euro. Dat was ruim 34,6 miljard euro een jaar eerder. De hoeveelheid verkocht bier daalde met 4,7 procent tot 242,6 miljoen hectoliter. Daarbij wijst Heineken met name op zwakkere verkopen in de belangrijke biermarkten Nigeria en Vietnam. Die markten waren volgens Heineken goed voor ruim 60 procent van die daling bij de verkoopvolumes als gevolg van uitdagende economische omstandigheden.

De nettowinst bedroeg 2,3 miljard euro, tegen 2,7 miljard euro in 2022. Om de winstgevendheid te stutten heeft Heineken ook in bepaalde kosten gesneden. Het bedrijf, dat ook merken als Amstel, Desperados en Birra Moretti bezit, zegt dat de kosten vorig jaar met circa 800 miljoen euro zijn verlaagd.

Heineken-topman Dolf van den Brink stelt in een toelichting voor 2024 voorzichtig te blijven met het oog op de wereldwijde economie en geopolitieke spanningen. Het bedrijf rekent wel op verdere omzetgroei dit jaar.