Online shoppen is aan een flinke opmars bezig. Het is makkelijk. En goedkoper, denken we. Maar dat laatste blijkt helaas niet zo te zijn, schrijft . Het MIT uit Boston vergeleek meer dan 24.000 producten uit 56 winkelketens in tien landen. De spullen waren zowel online als in een 'echte' winkel beschikbaar. De prijzen bleken nauwelijks van elkaar te verschillen. In 72 procent van de gevallen was het product online zelfs precies even duur als in de winkel. "De meeste winkels hebben één prijs voor een product, ongeacht de locatie of de koper", concludeert professor Alberto Cavallo, die het onderzoek leidde. "Het is zo dat het internet niet heeft geleid tot meer prijsdifferentiatie, maar dat door de toenemende transparantie juist vaker dezelfde prijzen worden gehanteerd." Ook het prijsverschil met winkels die enkel online bestaan is klein. "Er zijn vele vergelijkingssites waarop zowel producten van pure onlinewinkels als van ketens zoals Marks& Spencer staan. Die moeten met elkaar concurreren, dus zullen die prijzen niet zo veel verschillen."
Bron(nen): De Volkskrant