We vertrouwen erop als we een goed restaurant zoeken, een nieuwe telefoon of een hotel: online reviews. Maar hoe betrouwbaar zijn ze eigenlijk? Niet zo heel erg, helaas. Uit onderzoek van waakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat de helft van de schrijvers van online recensies daar een beloning voor krijgt of een beloning kan winnen. Degenen die de recensies schrijven zijn niet alleen de enthousiastelingen of de boze consumenten, het is voor sommigen ook een bijbaantje. "Ik tikte lange tijd reviews voor een bekende telefoonwinkel. Ik kreeg 25 euro per recensie en moest er dan iets van 30 aanleveren", zegt een anonieme student uit Utrecht. Consumenten weten niet wat ze er mee aan moeten. Hoewel ze zich in toenemende mate laten leiden door recensies zijn ze zich bewust van de gebrekkige betrouwbaarheid ervan. Driekwart twijfelt met regelmaat bij het zien van enthousiaste gebruikersverhalen. Ook hebben mensen vaak het vermoeden dat negatieve reviews weggelaten worden. Het zijn terechte twijfels. Bedrijven als Amazon hebben jarenlang hoge kortingen geboden in ruil voor positieve reviews. Reiswebsite TripAdvisor, waar
hotels en
restaurants worden beoordeeld, wemelt eveneens van de fake reviews. Maar daar hebben ze er iets op gevonden: het is duidelijk hoeveel reviews iemand geschreven heeft. Wie niveau 5-bijdrager is heeft al minstens 50 keer een review geschreven, die je allemaal kunt teruglezen. Veel meer wordt er niet aan gedaan, niet door bedrijven en niet door een waakhond als ACM. We zullen het voorlopig dus nog moeten hebben van ons gezond verstand.