Het is een publiek geheim: een restaurant verdient vooral veel aan de drankjes die je bestelt, maar hoe zit het precies met de marges in de horeca? vroeg een aantal experts naar de cijfers. "Een fles
wijn gaat in de horeca drie keer over de kop'', vertelt Jan-Willem Grievink, directeur van het . ''Voor hele dure wijn is dat misschien wat minder, maar hele goedkope wijn gaat wel vier keer over de kop." Jörgen van der Veer, docent aan de , geeft aan dat de inkoopprijs van een fles wijn minimaal 5 euro is. Hij vertelt dat voor dranken de regel geldt dat je van elke euro aan omzet zo'n 80 cent bruto moet overhouden. '' kost helemaal niks, 13, 14 of 15 cent per kopje. Eenis nog goedkoper, een paar cent'', aldus Grievink. Volgens hem hebben restaurants dat gewoon nodig. ''Ze worden er niet rijk van, je moet ook de medewerkers betalen, als je in een restaurant zit en je drinkt een uur lang koffie, dan hebben ze in feite niets aan je verdiend''. De winstmarge bij eten ligt een stuk lager, zegt Van der Veer. De stelregel is dat je 30 procent van de omzet mag uitgeven aan inkoopkosten. ''In het hogere segment liggen de marges lager, daar houd je van elke euro omzet maar zo'n 60 eurocent over. De inkoopprijs van producten is er duurder, kreeft kost je meer dan biefstuk. Met een eetcafé kun je dan ook sneller winst maken dan met een sterrenrestaurant."