BRUSSEL (ANP) - Mineraalwaterbedrijf Spadel, in Nederland bekend van Spa-water, heeft zijn verkopen vorig jaar kunnen opvoeren. Maar dat was wel voornamelijk te danken aan prijsverhogingen. Topman Marc du Bois zegt dat het momenteel moeilijke tijden zijn in de wereld van het flessenwater.
Vorig jaar werd het leven in het algemeen flink duurder, waardoor consumenten meer op hun uitgaven zijn gaan letten. Een product als mineraalwater leent zich er dan voor om op te bezuinigen. Du Bois benadrukt dat het Spadel toch is gelukt om "zeer goede groei" te laten zien in alle markten waar het bedrijf het actief is.
In Nederland, waar de markt voor gebotteld water in brede zin onder druk staat, bedroeg de omzetgroei 2 procent. In België ging de omzet met bijna 9 procent omhoog, in Frankrijk met 7 procent en in Bulgarije met meer dan 16 procent. Over de gehele linie groeiden de opbrengsten met een kleine 8 procent tot zo'n 346 miljoen euro.