GENÈVE (ANP/BLOOMBERG) - De horloge-industrie richt zich te weinig op vrouwen. Dat concludeert adviesbureau Deloitte uit een onderzoek onder 6000 vrouwelijke horlogedragers. Er verschijnen te weinig modellen op de markt die vrouwen graag willen dragen.
Een overgrote meerderheid, 85 procent, van de ondervraagde vrouwen kiest al lang niet meer voor klassieke dameshorloges die doorgaans in advertenties te zien zijn, maar geeft de voorkeur aan modellen die zowel voor mannen als vrouwen bedoeld zijn. "Dit is iets wat de industrie snel moet aanpakken", stelt Deloitte, zeker nu de vraag naar horloges afneemt, vooral onder rijke Chinese consumenten.
Deloitte spreekt van een "gemiste kans" gezien het belang van de industrie voor landen als Zwitserland en Japan. De wereldwijde verkoop van horloges bedroeg in 2022 ongeveer 51 miljard euro.
Ook op de werkvloer worden vrouwen onderschat, volgens Deloitte. Bijna de helft van de werknemers in de Zwitserse horloge-industrie bestaat uit vrouwen. Toch bekleden ze slechts een beperkt deel van de hogere functies en verdienen ze gemiddeld een kwart minder dan mannen.