Amazon gaat weer in de aanval. Het megabedrijf tilt e-commerce mogelijk naar nieuwe hoogten. Amazon heeft in de VS een patent weten te verwerven dat de internet-verkoop van
boeken, muziek en films op zijn kop kan zetten. Hoe werkt het? Iedereen heeft op zijn computer betaalde content: Muziek, films, boeken. En iedereen wil daar wel een deel van verkopen. Dat kan straks dankzij Amazon. Je biedt online de files aan die je kwijt wil en slaat ze bij Amazon op. Daar komen ze in de catalogus van tweedehands e-producten. Iedereen blij: De koper krijgt een perfect product (elektronische producten hebben geen vlekken, krassen of omgekrulde pagina's) voor een lekker lage prijs, de verkoper vangt nog wat geld voor zijn oude e-spullen, Amazon rekent een vaste fee. Iedereen blij? Niet de oude marktpartijen (uitgevers, boekverkopers) en 100-duizenden (miljoenen?) tweedehands handelaren. Bedenk hoe groot Amazon is. Binnen de kortste tijd staan er miljoenen producten in de catalogus. Daar kan niemand tegenop. Waarom zou ik als consument dan voor een hogere nieuwprijs nog boeken, films of muziek kopen? Er komt vast een lange juridische strijd over. Amazon heeft de truc eerder uitgehaald met gewone tweedehands boeken. Iedereen zei toen: 'Stom, dat gaat ten koste van je eigen nieuwverkopen'. Kletskoek: Amazon groeit alleen maar. Met superslim gebruik van internet is Amazon iedereen weer te slim af. Hoe vaak kun je de wereld van e-commerce op zijn kop zetten? Het bedrijf ReDigi doet al zoiets: