Die goeie ouwe stroopwafel verovert nu ook de harten aan de andere kant van de oceaan. De koek krijgt in de VS aandacht op hippe voedselbeurzen en wordt al op meer dan 15.000 plekken verkocht. Er is zelfs, ja echt, een organische, glutenvrije stroopwafel te koop. In de supermarkt, bij de Starbucks en in het vliegtuig zijn de typisch Nederlandse stroopkoeken een hit. De verkopen zouden jaarlijks verdubbelen. Het zorgt voor hevige concurrentie, die al de stroopwafeloorlog wordt genoemd. Er zijn nu zeker vier stroopwafelbedrijven actief op de Amerikaanse markt. Alleen Swoffle is Amerikaans. De overige drie zijn Nederlands en Belgisch. Een van hen is de grootste Nederlandse wafelbakker Daelmans, die de stroopwafel vijf jaar geleden al aan de Amerikanen probeerde te slijten. Maar pas eind vorig jaar werd de koek echt populair. Op alle binnenlandse ochtendvluchten van United Airlines, en de vluchten naar Latijns-Amerika, worden inmiddels stroopwafels uitgedeeld met bijbehorend filmpje over hoe je ze moet
eten. Goed idee, zegt de oprichter van Eat Dutch Waffles, Joost Kling tegen : "Voor Nederlanders is het een heel normaal product, maar Amerikanen eten stroopwafels als
ontbijt, tijdens het fietsen, of als snack op school. Daarom moeten we soms wat uitleggen, maar wat ons betreft kunnen ze hem altijd en overal eten."