De feestdagen staan weer voor de deur en dan valt er online extra veel te halen voor oplichters. De nepwebshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Hoe scheid je het kaf van het koren en herken je een malafide webshop voordat je geld overmaakt?
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept samen met politie, Fraudehelpdesk, Consumentenbond en het Europees Consumenten Centrum op om eerst reviews te controleren voor met een webwinkel in zee te gaan. Heb je nog nooit van de internetshop gehoord, wees dan extra op je hoede, waarschuwen ze.
ACM-directeur Edwin van Houten
legt uit aan de Telegraaf: “Googel het woord ’reviews’ en het internetadres van de webshop, en bekijk de ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. Of check meldingen over en aangiftes tegen webwinkels op de site van de politie. Met zo’n snelle check filter je de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit.”
Daarnaast kun je de NAWT-gegevens opzoeken op de site en controleren of het bedrijf wel echt bestaat op Google Streetview. Bel desnoods om zeker te zijn. Kijk of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Als er een logo van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk op de site staat, controleer dan bij deze keurmerken of dit ook echt klopt.
Wees sceptisch als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn of als er grote (tijds)druk staat op de korting. Wanneer je met een creditcard betaalt, ben je vaak verzekerd tegen oplichting; dan krijg je bij malafide webwinkels het geld terug, terwijl je met iDeal kunt fluiten naar je centen.