Om met name het vrouwelijke ego te strelen, zijn kledingmaten in de loop der jaren aangepast: een maat 36 is nu veel wijder dan een aantal jaar geleden. Het is niet meer dan een slimme marketingtruc die vanity sizing wordt genoemd.
“Het boost je zelfvertrouwen in het pashokje, maar op lange termijn creëert het een gezondheidsprobleem”, waarschuwt diëtiste Sanne Mouha bij HLN. “Je merkt het wanneer je verdikt bent, maar door vanity sizing lijkt het alsof dat tussen je oren zit en doe je er niets aan. Zo maakt het ons onbewust dikker.”
Het gebeurt overal ter wereld en bij alle merken: langzaam wordt kleding wijder, passend bij de steeds dikker wordende mens. Die voelt zich gevleid dat maatje 36 of 38 nog altijd past. In werkelijkheid is hij zomaar een kilo of 5 tot 10 zwaarder dan voorheen.
Een gevaarlijke marketingtruc, aldus de diëtist. “Stel dat je tegenover vorig jaar vijf kilo bent bijgekomen. Je gaat naar de winkel voor een nieuwe broek en daar merk je dat je nog steeds in dezelfde maat past. ‘O, ik ben helemaal niet verdikt! Misschien is mijn broek gewoon gekrompen in de was?’, denk je dan.”
Bron(nen): HLN