Moederbedrijf AliExpress merkt zuinigheid bij Chinese consument

Economie
door anp
donderdag, 15 augustus 2024 om 15:20
anp150824130 1

HANGZHOU (ANP/BLOOMBERG) - Alibaba, het moederbedrijf van onder meer de Chinese webwinkel AliExpress, merkt dat veel mensen in China zuiniger zijn geworden. Het tech- en webwinkelconcern boekte het vorige kwartaal een iets hogere omzet, maar hield onder de streep een flink lagere winst over.

Om de verkopen aan te jagen heeft Alibaba flinke kortingen op zijn producten gegeven. Maar het lijkt erop dat deze niet zoveel hebben geholpen als gehoopt.

De omzet steeg met 4 procent in vergelijking met een jaar eerder naar 243,2 miljard yuan, omgerekend zo'n 30,9 miljard euro. Daarmee vielen de opbrengsten lager uit dan de 249,9 miljard yuan die kenners in doorsnee hadden verwacht. De nettowinst daalde met 27 procent en kwam afgelopen kwartaal uit op 24,3 miljard yuan. Dat is bijna 3,1 miljard euro.

China kampt al een tijdje met een kwakkelende economie, waaronder een laag consumentenvertrouwen. Daardoor zijn Chinezen voorzichtiger geworden met geld uitgeven. Ook heeft het land last van een crisis in de vastgoedsector.