Nederlanders kopen veel meer in Chinese webwinkels

Economie
door anp
dinsdag, 24 september 2024 om 3:00
anp220924074 1

EDE (ANP) - De opmars van Chinese webwinkels in Nederland gaat steeds sneller, signaleert Thuiswinkel.org. Gelokt door lage prijzen op sites van bijvoorbeeld Shein en Temu kochten Nederlanders in de eerste zes maanden 6 miljoen keer iets bij een Chinese webshop. Dat is een stijging van 68 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Nederlandse consumenten kochten vooral meer kleding, tuin- en hobbyspullen en spullen voor het interieur bij Chinese webwinkels.

"We zien al langer een stijging in onlineaankopen en bestedingen bij Chinese webshops door Nederlandse consumenten. Deze groei versnelt ook", stelt Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org. In het eerste halfjaar van 2023 steeg het aantal aankopen bij een Chinese webshop nog met 16 procent.

Temu en Shein groeiden de afgelopen paar jaar razendsnel buiten China, waarbij ze zwaar inzetten op marketing via sociale media, influencers en zoekmachines. Maar ze krijgen ook veel kritiek omdat hun bedrijfsmodel met zo laag mogelijke prijzen voor kleding niet duurzaam zou zijn en zou bijdragen aan overconsumptie.

Kaartjes

Thuiswinkel.org baseert de cijfers op onderzoek dat marktonderzoeker GfK heeft uitgevoerd in opdracht van de brancheorganisatie voor webwinkels en het kennisplatform Retail Insiders. Daaruit komt ook naar voren dat Nederlandse klanten van Chinese webshops daar gemiddeld 41 euro per aankoop uitgeven, veel minder dan de 101 euro die ze gemiddeld bij Nederlandse onlinewinkels uitgeven.

Het totale aantal onlineaankopen bij buitenlandse webshops steeg in het eerste halfjaar met 6 procent. Het bedrag dat ze uitgaven steeg veel sneller, met 16 procent tot 2,3 miljard euro.

Nederlandse webshops kampen juist met een lichte daling van het aantal aankopen. Ze verkochten 173 miljoen keer iets, 2 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrag dat mensen uitgaven steeg juist, met 6 procent tot 17,5 miljard euro. Vooral het aantal onlineaankopen van schoenen en etenswaren daalde. Maar consumenten kochten juist vaker kaartjes voor evenementen en uitjes online en sloten vaker verzekeringen af via het internet.