Energieleverancier Nuon heeft de afgelopen tien jaar 200.000
klanten en honderden grote bedrijven onjuist voorgelicht over Natuurstroom. In tegenstelling tot wat de klanten was voorgespiegeld, werd een toeslag op de stroomprijs niet geïnvesteerd in extra nieuwe duurzame energieprojecten. Dit blijkt uit
onderzoek van
Het Financieele Dagblad. Een gemiddelde klant van Natuurstroom betaalde jaarlijks 60 euro extra. Die zou het milieu ten goede komen, maar kwam Nuon ten goede. Na aanvankelijke ontkenningen heeft Nuon gisteren erkend dat klanten ‘niet voldoende zijn geïnformeerd’. De energieleverancier gaat klanten die tussen maart 1996 en eind 2002 een contract hebben gesloten ‘actief benaderen’. ‘Op dit moment werken we uit hoe we dit zorgvuldig gaan doen’, zegt een woordvoerder. In 2002 waren ruim 217.000 huishoudens en bijna 500 bedrijven Natuurstroom-klant. De laatste jaren is het totaal aantal klanten teruggelopen tot 130.000. Uit voorzichtige berekeningen van deze krant blijkt dat als klanten hun teveel betaalde geld gaan terugvorderen dit Nuon tussen de € 70 miljoen en € 100 miljoen kan kosten.