Een colporteur van Nuon klapt in het AD uit de school over zijn hoogst dubieuze verkoopmethoden aan de deur. Er is sprake van misleidende informatie en ronduit bedrog om mensen zover te krijgen een contract af te sluiten bij de energiemaatschappij. "Als een verkoper aan de deur komt, doe die dan dicht." Jaap, zoals zijn schuilnaam luidt, noemt zichzelf een oplichter. Tarieven en kortingen die hij verkondigt, komen niet overeen met de werkelijkheid. In de krant legt hij uit hoe dat in zijn werk gaat. "Aan de deur maak je een berekening op basis van het huidige verbruik. Die cijfers kun je tweaken (aanpassen, red.), dat moet haast wel als je goedkoper dan anderen wil uitkomen. Met een net wat lager verbruik, kun je het schrikeffect bereiken waarmee je een sale kan maken: 'Oh, scheelt het echt zo veel?'"
Maar het getoonde maand- of jaarbedrag is dan onrealistisch laag. "Als een klant hetzelfde blijft verbruiken als in het verleden, moet hij aan het einde van het jaar gewoon bijbetalen.'' Jaap vertelt verder: "De instructie die ik heb gekregen, zegt: niet praten over btw.'' Hij noemt dus de prijzen zonder btw, terwijl die natuurlijk wel gewoon moet worden betaald. Ook is hem aangeraden de sticker tegen colportage te negeren, terwijl die aanbellen wettelijk verbiedt. "We kunnen zwaaiend naar het raam lopen, zeggen dat we die niet hebben gezien.''
Enige tijd gaat het goed, maar Jaap krijgt wroeging als zijn eigen klanten zich met klachten bij hem melden. "Ik dacht: er is iets echt mis. Op mijn iPad kwamen andere prijzen omhoog dan die in het contract stonden. Deze klanten kregen blijkbaar iets anders toegestuurd dan ik had laten zien.''
Ondertussen regent het bij de Consumentenbond klachten precies over wat Jaap vertelt: Nuon-klanten voelen zich bedrogen doordat aan de deur verkondigde bedragen en kortingen niet blijken te kloppen. Nuon zegt in een reactie zich totaal niet in het geschetste beeld te herkennen en zegt dat er 'zelden' ernstige klachten zijn.