Paspoppen worden dikker: "Ze moeten mensen niet afschrikken"

Economie
dinsdag, 26 september 2017 om 11:33
welingelichtekringen header 1
Bij H&M geen paspoppen meer die maatje 34 showen. De Zweedse kledingketen komt met meer realistische modellen, die 'diverse lichaamsmaten weerspiegelen'. De paspoppen van H&M hebben de afgelopen jaren al bredere schouders en heupen gekregen, maar worden nu ook in zijn geheel breder om kleding 'optimaal te kunnen tonen'. Welke kledingmaten de poppen van H&M nu krijgen, wil het bedrijf niet zeggen. Het Nederlandse etalagepoppenbedrijf Gruppo Corso signaleert een trend. Winkels mixen maat 36 steeds vaker met een maat 38 of 40. "Vaak is het zo dat de consument wil dat de poppen maat 38 en 40 hebben, omdat ze dat vriendelijker en realistischer vinden. Alleen de verkopers, die zo veel mogelijk willen verkopen, presenteren hun kleding op lange, dunne poppen." Ook C&A gebruikt af en toe vollere poppen met maat 42-44 en zelfs in de reclamecampagne toont C&A vollere modellen, maar het is een lastige afweging. Winkeliers worstelen met een paradox, legt consumentenpsycholoog Patrick Wessels uit aan RTL Nieuws. "Een paspop moet zo aantrekkelijk mogelijk zijn om mensen naar binnen te lokken, maar ook weer niet zo aantrekkelijk dat het mensen afschrikt. Dan denken mensen: daar lijk ik niet op."
Bron(nen): RTL Nieuws